اولین رویداد هنری چی‌چی‌نی با محوریت چالش‌های زیست محیطی 13 تا 15 اردیبهشت ماه در سرای نوآوری های خلاق نفس در روستای سقالکسار برگزار گردید.

سلسله رویدادهای هنری چی‌چی‌نی، دورهمی 3 روزه تصویرگران کشور است که توسط سرای نوآوری های خلاق نفس برگزار می شود و در هر رویداد به یک موضوع چالشی اجتماعی-فرهنگی پرداخته می شود. در اولین گام هنرمندان با موضوع محوری چالش‌های محیط زیست کشور نظیر مدیریت پسماند و آلودگی‌ها، حفاظت از تنوع زیستی، پیامدهای تغییرات اقلیمی، توسعه پایدار و بهره‌گیری از انرژی های پاک، به تولید اثر پرداختند. این رویداد با همکاری خانه خلاق و نوآوری تم و خانه خلاق و نوآوری ایلسا زیرساختی برای ارایه آثار به صورت محصولات کاربردی فرهنگی با محتوای زیست‌محیطی فراهم کرده است تا زنجیره بازارپردازی فرهنگی و ارایه محتوای خلاقانه شکل بگیرد.

سرای نوآوری های خلاق نفس به عنوان یک مجموعه هنری-اقتصادی خصوصی با شبکه سازی میان هنرمندان، به دنبال تقویت زیست‌بوم صنایع خلاق و ترویج اهداف توسعه پایدار بدون حمایت و مشارکت مادی-معنوی هیچ ارگان و نهاد دولتی مسئول در حوزه‌های ترویج و آموزش و اطلاع‌رسانی به برگزاری رویدادهای هنری چی‌چی‌نی پرداخته است و رویکرد خود را بیان چالش‌ها، هویت‌ها و جان‌مایه های جوامع پیرامون خود با زبان هنر برای مخاطب داخلی و بین‌المللی در نظر گرفته است.

در این رویداد هنرمندانی از تهران، اراک، گرگان، اهواز، کرج، همدان، لاهیجان، رودسر در سبک‌های مختلف تصویرگری در این رویداد حضور داشتند و به تولید آثار پرداختند. قرار است هفته پایانی اردیبهشت ماه آثار هنرمندان در قالب نمایشگاهی در رشت رونمایی و برای بازدید عموم به نمایش درآید.